De Belgische consumentenbond pleit al een langere tijd voor het verplicht vermelden van de minimale levensduur op producten. Helaas willen veel fabrikanten hier niet aan, omdat zij hier niet altijd een belang bij hebben.
Zo’n vermelding biedt wel veel duidelijkheid voor consumenten bij het kopen van een nieuwe wasmachine. Afhankelijk van jouw gebruiksfrequentie van de machine kun je een product kiezen wat hierop aansluit.
Daarom pleiten wij (net als de Belgische consumentenbond) voor duidelijkheid over:
– de minimale levensduur van een wasmachine
– een minimaal tijdsduur van beschikbaarheid van reserve onderdelen voor de wasmachine
Deze informatie past prima als extra informatie op het energielabel van de wasmachine.
Voorbeeld van onmogelijke reparaties
In veel producten zien we (bewuste) barrières die het onmogelijk maken om bepaalde defecten te laten repareren.
Voorbeelden zijn er te over:
• Elektrische tandenborstels met een accu die compleet ingegoten is. Het vervangen van een slechte accu is hierdoor onmogelijk zonder het product te beschadigen.
• Telefoons die door uitblijven van software-updates praktisch onbruikbaar worden.
• Wasmachines met verlijmde wastrommels. Bij een klein defect dient soms de gehele trommel vervangen te worden.
In praktijk zullen veel defecten (onnodig) het einde betekenen van de levensduur van het product.. Het niet simpelweg meer rendabel, gezien de nieuwprijs, om een reparatie uit te voeren.
Waarom is het vermelden van de levensduur van de wasmachines belangrijk?
Veel fabrikanten geven 10 jaar garantie op hun wasmachine motor. Dit lijkt interessant, maar biedt vaak schijn zekerheid. In veel (goedkopere) wasmachines zien we bijvoorbeeld een verlijmde trommel, waardoor zelfs kleine reparatie niet meer rendabel zijn. Immers omdat je niet bij het kleine defect kan, dient de gehele trommel vervangen te worden.
Het geven van 10 jaar garantie op de motor is dan een marketing truc die het goed doet in de reclames en promotie. Consumenten denken onterecht langdurige zekerheid te hebben. De praktijk is vaak dat de wasmachine eerder defect is geraakt op andere minder kwalitatief goed onderdeel. Gewoon jammer….en verspilling van grondstoffen.
Natuurlijk is het de vrije keuze van de fabrikant om voor bepaalde goedkope productie techniek (zoals verlijmen van de trommel) te kiezen. De consument kan zelf afwegen tussen kwaliteit/duurzaamheid of goedkoop.
Om deze keuze goed te kunnen maken in duidelijkheid over levensduur en het minimaal aantal wasbeurten noodzakelijk.
Levensduur / verkrijgbaarheid reserve onderdelen op energielabel?
Om consumenten beter te helpen een keuze te maken, hebben WasmachinePagina en WasmachineSale toegezegd de geschatte levensduur van elke wasmachine in hun reviews te vermelden.
Mocht deze informatie niet door de fabrikant vrijgegeven worden, dan gebruiken we de inschatting die reparateurs hebben gemaakt. Als dus Ruud de Bie oprichter van WasmachinePagina.
Helaas blijft het dan wel een inschatting, maar het ‘motiveert’ fabrikanten hierover een uitspraak te doen.
Voor de consument en een beter milieu
Wij zijn overtuigd (net als de Belgische consumentenbond) dat deze vermeldingen veel duidelijkheid biedt voor consumenten:
– bij het kiezen van een nieuwe wasmachine;
– aanspraak maken op productgarantie / wettelijke garantie;
En tenslotte met het klimaat akkoord van Parijs als inspirator.
Het beperken van CO2 uitstoot door voorkomen van verspilling, levert een bijdrage aan de houdbaarheid en behoud van onze aarde.
Hopelijk kunnen wij met onze websites en review een klein steentje bijdragen, om inzicht te geven in de duurzaamheid van witgoedapparaten.