Design en lifestyle

Een winkel inrichten is leuk en creatief werk. Zeker als het om je eigen winkel gaat, heb je vast al lange tijd plannen lopen maken over hoe je wilt dat alles eruit komt te zien. Maar heb je er ook bij stilgestaan dat je niet alleen de voorkant van je winkel in moet richten, maar ook de ‘achterkant’, het magazijn dus?

Hoe richt je het in?


De inrichting van je winkel is voor een groot deel bepalend voor het succes ervan. Niet zo vreemd dus dat winkeleigenaren hier doorgaans veel tijd aan besteden. Het begint vaak met het bepalen van de gewenste sfeer. Ga je voor licht, transparant en ruimtelijk, met witte of metalen stellingen? Of wil je juist dat je winkel gezelligheid en een knusse sfeer uitstraalt, en kies je voor een houten winkelstelling om je spullen te etaleren? Belangrijke keuzes die je moet maken, en maar beter in één keer goed kan doen. Is je winkel eenmaal ingericht en blijkt het totaal niet te werken, is het knap lastig om de boel weer compleet om te gooien.

Naast de sfeer die je je winkel mee wil geven, is ook de manier waarop je je producten presenteert van belang. Over het algemeen geldt ‘less is more’: als je winkel zo vol ligt met spullen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien, is de kans groot dat ze uiteindelijk met lege handen de zaak weer uit komen lopen. Ze kunnen simpelweg niet vinden wat zij zoeken, of raken zo overweldigd door het enorme aanbod dat ze dichtslaan en het snel voor gezien houden. De kunst is dus om genoeg artikelen te laten zien dat veel van je klanten iets tegenkomen dat zij graag willen kopen, maar tegelijk ook genoeg ruimte en ‘lucht’ te houden zodat mensen niet overprikkeld raken of het gevoel hebben in een chaos terecht te zijn gekomen.

Ook achterin moet het netjes zijn

Over chaos gesproken: dat is ook meteen de term die van toepassing is op de ruimte van winkels die je niet ziet. Het deel dat zich achter de schermen bevindt, het magazijn. Niet zelden, en zeker bij wat kleinere winkels, is het hier een complete chaos. Overal dozen, sommige leeg, sommige vol en sommige met nog maar een paar dingetjes erin. Niet handig, want een goed georganiseerd magazijn zorgt dat je overzicht houdt op wat je nog in huis hebt om te verkopen, wat tot een effectievere winkel zal leiden. Ruim dus ook je magazijn netjes in. Gebruik een opslag stelling voor al die dozen, en houd het netjes. Pak dozen, als het even kan, zoveel mogelijk uit, zodat je ziet wat je nog in huis hebt, of zorg dat op de buitenkant duidelijk te lezen is wat erin zit.