Waarom is magnesium belangrijk en hoe krijgen we dit binnen

0
32
Design en lifestyleDesign en lifestyle

In dit artikel bespreken we hoe het zit met magnesium in voeding, maar ook andere manieren hoe we aan meer magnesium kunnen komen. Het mineraal zit in ontzettend veel producten en is ook makkelijk op andere manieren aan te vullen.

Wat is magnesium

Magnesium is een mineraal wat gebruikt wordt voor spierherstel, maar wordt ook gebruikt bij de vorming van de botten en tanden. Wanneer je hier een tekort aan hebt ga je dit snel merken. Meestal ontstaat een tekort hiervan als je langdurig stress ervaart. Het kan ook voorkomen dat je te weinig van dit mineraal uit voeding binnenkrijgt. Door een tekort aan magnesium kun klachten ervaren zoals krampen, duizeligheid, vermoeidheid, tintelingen en nog gevoeliger voor stress.

Magnesium in voeding

Magnesium haal je vaak uit de voeding die je eet, omdat het lichaam dit niet zelf aan kan maken. Het mineraal zit voornamelijk in de groene groente. Dit zijn groente zoals; spinazie, andijvie, broccoli, avocado en boerenkool.  Er zijn meer producten zoals: walnoten. amandelen en bananen waarin het voorkomt. Wanneer je een tekort hebt zijn er genoeg mogelijkheden om dit uit voeding te kunnen halen. In de meeste vlees, vis en zuivelproducten zit ook magnesium. Je kunt makkelijk maaltijden samenstellen om je magnesiumgehalte een boost te geven.

Magnesium aanvullen met supplementen

Magnesium kan ook op andere manieren aangevuld worden in plaats van alleen voeding. Er worden veel supplementen aangeboden waar magnesium in zit. Let wel op dat niet alles goed is en hetzelfde is. Het beste is om deze supplementen ‘s avonds te nemen.

Genieten van een bad vol magnesium

Een lekkere en makkelijke manier om meer magnesium binnen te krijgen is een voetenbadje maken voor jezelf. Er bestaan magnesium vlokken die je in een voetenbadje kan doen. Deze kun je natuurlijk ook in een groot bad doen. Wil je dat dit effectief is dan moet je er aardig wat van in doen. Ook wordt magnesium het meeste opgenomen door de voeten. Dus de meest effectieve manier is toch een voetenbad. Geniet twee keer in de week van een lekker voetenbadje en je klachten zullen minder worden. Dit kun je ook weer het beste ‘s avond nemen. 

Tegenwoordig zijn er spa’s die floaten aanbieden. Hierbij ga je een half uur tot een uur in float zout drijven. Dit water zit ook vol met magnesium en staat gelijk aan veel uren slapen. Dus een win win situatie.