Voor veel moderne professionals is af en toe thuiswerken een luxe. Tegenwoordig is thuiswerken een gemeengoed en het is eigenlijk geweldig…totdat de kat je glas opstoot en je buurman allerlei lawaaierige machines opstart. En daarom lees je nu enkele tips die ervoor zorgen dat jij vanaf nu efficient en productief kunt thuiswerken.
- Sta vroeg op Als je in een kantoor werkt dan moet je ’s ochtends vroeg opstaan om op tijd op het te werk te verschijnen. Eenmaal werkend vanuit huis, is de transitie van je bed naar je computer soms moeilijker dan het lijkt. Geloof het of niet, een manier om productief vanuit huis te werken, is zo snel mogelijk aan je takenlijst te beginnen. ’s Ochtends vroeg beginnen kan de sleutel zijn om er gedurende de dag geleidelijk vooruitgang te boeken. Laat opstaan en uitgebreid ontbijten is funest voor je motivatie om te werken.
- Doe net alsof je naar kantoor gaat. De mentale associatie die je maakt tussen werk en kantoor kan je productiever maken, en er is geen reden waarom het gevoel verloren zou moeten gaan bij thuiswerken. Als je thuiswerkt, doe je alles wat je zou doen om je voor te bereiden op een werkdag op het kantoor: zet je wekker, zet koffie (of ga koffie halen) en kleed je voor een werkdag.
- Kies een speciale werkruimte. Dat je niet op een kantoor werkt, wil nog niet zeggen dat je geen kantoor kunt hebben. Tegenwoordig is het online bestellen van kantoormeubelen een fluitje van een cent. Richt daarom een kamer in met ergonomische kantoormeubelen en je hebt in een handomdraai een thuiskantoor tot je beschikking.
- Maak het jezelf moeilijker om met niet werk gerelateerde zaken te rommelen. Even je sociale media checken? Of even wat online bestelling? Dit soort zaken gaan ten koste van uw productiviteit. Verwijder daarom die apps en focus op je werk.
- Maak een takenlijst met deadlines Tijd besteden aan het uitzoeken van wat je vandaag gaat doen, kan je ervan weerhouden om die dingen daadwerkelijk te doen. En je hebt de takenlijst zo gepland dat je in de verleiding kunt komen om je planning te wijzigen. Het is daarom belangrijk om je agenda alleen te veranderen als dat echt nodig is. Committeer aan je takenlijst met deadlines en maakt het af.