Om ‘s nachts goed te kunnen uitrusten, zijn een aantal factoren van belang. Je slaapomgeving moet goed zijn, je bed en je matras moeten goed zijn en je slaaphouding moet ook goed zijn. Als dit allemaal het geval is, kun je goed slapen en word je ook uitgerust wakker. Dit is fijn voor jezelf, maar ook voor de mensen om je heen. Als je fit en uitgerust wakker wordt, zul je door de dag heen veel meer energie hebben. Om leuke dingen te doen, maar ook om productief te kunnen werken. ‘s Avonds plof je met veel plezier weer neer in jouw perfecte bed. Maar wanneer is je slaapomgeving nou eigenlijk goed?

Slapen op je rug

Als je slaapt op je rug, is dit een goede positie voor je ruggenwervels en je nek. Je wervels liggen zo namelijk in een natuurlijke houding, waardoor er geen druk op staat. Natuurlijk is een goed bed en een goed kussen wel belangrijk bij deze slaaphouding. Een nadeel van deze slaaphouding kan zijn dat het snurken bevordert. Als je partner naast je ligt, kan dit niet zo fijn zijn.

Slapen op je zij

Er zijn verschillende slaaphoudingen waarbij je op je zij ligt. Je kunt op je zij liggen met je benen gebogen, maar ook in de foetushouding waarbij je benen hoog zijn opgetrokken. Nadeel van de foetushouding is dat het hoofdpijn of nekpijn kan veroorzaken, doordat je ruggengraat niet op één lijn ligt met je nek. Als je op je zij ligt met je benen ligt gebogen, is dit nadeel iets minder groot. Probeer je ruggengraat dus zo min mogelijk te buigen. Verder lig je bij allebei deze zijliggingen op de zijkant van je hoofd, waardoor er rimpelvorming kan ontstaan. Ook lig je op je schouder en je arm, waardoor er een verdoofd en tintelend gevoel kan ontstaan.

Slapen op je buik

Slapen op je buik is niet heel voordelig voor je rug en je nek, deze liggen namelijk in een onnatuurlijke houding. Ook kun je een verdoofd en tintelend gevoel in je armen krijgen. Ook ligt je hoofd op je kussen, waardoor er rimpelvorming kan ontstaan. Het kan zelfs de ademhaling bemoeilijken. Je kunt dus het beste de buikhouding vermijden.

Slaapomgeving

Natuurlijk hangt je nachtrust nog van veel meer factoren af dan alleen je slaaphouding. Je slaapomgeving, en je bed en je matras zijn ook heel belangrijk. Als je een bed kiest wat goed bij je past, zul je merken dat je lekkerder slaapt. Als je matras je lichaam op de juiste punten ondersteunt, kun je goed ontspannen. Zorg er ook voor dat je slaapkamer een goede slaapomgeving is. Het moet dus stil en donker zijn, maar ook goed ontlucht. Zet dus regelmatig je raam open. Voor een goed bed met een matras kun je terecht bij beddenzaak Wormerveer. Beddenzaak Wormerveer heeft een ruim assortiment en je kunt ook eens komen proefliggen. Dit heeft als voordeel dat je zelf kunt voelen welk matras voor jou het best ligt.