Slaapkamer

Wat is de beste slaaphouding?

Geschreven door admin

Tijdens het slapen neem je verschillende slaaphoudingen aan. Sommige mensen slapen op hun rug terwijl andere weer op hun buik of zij slapen. Natuurlijk is de houding waarin je in slaap valt niet perse de houding waarin je de hele nacht blijft liggen. Toch kan een slechte slaaphouding er wel voor zorgen dat je lichamelijke klachten kunt krijgen. Voor de beste slaaphouding is het belangrijk dat je wervelkolom in een natuurlijke houding is. Hierbij speelt natuurlijk ook de matraskeuze een grote rol bij.

Op je rug slapen

Op je rug slapen is een van de beste slaaphoudingen. Bij het slapen op je rug is het belangrijk dat de natuurlijke s-vormige kromming van de rug wordt ondersteund. Voordelen van op je rug slapen zijn onder andere dat je lichaam een natuurlijke houding aanneemt, dat het gewicht over je hele lichaam wordt verdeeld en ondersteund en dat je minder snel rimpels krijgt doordat er geen druk wordt uitgeoefend op de huid van je gezicht. Nadelen van op je rug slapen is dat je hierdoor kan gaan snurken, je klachten kunt krijgen aan je onderrug en dat je kans hebt op zure reflux.

Op de zij slapen

Ruim ¾ van de mensen slapen op hun zij. Bij het slapen op je zij is het erg belangrijk dat je wervelkolom een rechte lijn vormt. Zorg dus dat je lichaam een natuurlijke kromming kan behouden door deze op een juiste manier te ondersteunen. Voordelen hiervan zijn dat de kans op snurken wordt verminder, het maagzuur vermindert en dat er weinig druk is op de onderrug. Nadelen van op je zij slapen is echter wel dat het druk kan uitoefenen op je longen, je een grotere kans hebt op rimpels, er een kans bestaat dat je niks in je arm voelt en de schouder draagt heel veel gewicht waardoor dit voor vervelende klachten van de nek en schouders kan brengen.

Op je buik slapen

Maar vijf procent van de mensen slaapt op hun buik. Dit is maar goed ook want slapen op je buik is helemaal niet goed en wordt dus ook gezien als de slechtste slaaphouding die er is. Het is namelijk zo dat je in een ongunstige kronkel komt te liggen waardoor er een holling in de onderrug ontstaat. Voordelen van op je buik slapen is wel dat je minder snel snurkt en dat het je spijsvertering bevordert. Nadelen van op je buik slapen zijn dat er druk op de gewrichten en spieren komt, je onderrug verkort wordt, je veel kans hebt op nek- en rugklachten en dat je nek in een sterke draaiing ligt waardoor de nekspieren overstrekt zullen zijn.